Czym jest storytelling? W jaki sposób przedstawia się historię w reklamie? Jaka jest skuteczność storytellingu w porównaniu do reklamy tradycyjnej? Nie da się ukryć, że ta forma reklamy staje się coraz popularniejsza.

W ostatnim czasie w branży reklamowej swoją popularność zyskał storytelling, czyli opowiadanie historii, które jednocześnie ma na celu zareklamować firmę, produkt czy usługę. Nie da się ukryć, że dla wielu odbiorców jest to niezwykle atrakcyjna forma reklamy, ponieważ bazuje na tym, co przyciąga ludzi – na silnych emocjach. W jaki sposób storytelling porusza swoich odbiorców, a jednocześnie sprawia, że reklama zostaje przez nich zapamiętana?

Bohaterowie historii

Warto w tym miejscu powiedzieć o bohaterach pojawiających się w reklamach storytellingowych. Zazwyczaj są to osoby-bohaterzy, walczący z przeciwnościami losu, takimi jak chociażby bieda, choroba czy różnego rodzaju wydarzenia losowe. Znaczna część historii obejmuje ich walkę, która zawsze kończy się sukcesem.

Bardzo ważną rolą bohaterów w prezentowanych historiach jest to, by odbiorcy mogli się w pewnym stopniu utożsamić z danym bohaterem. Z tego właśnie powodu bohaterowie napotykają problemy społeczne, które są spotykane w społeczeństwach na całym świecie – w przypadku storytellingu nie może być mowy o bohaterze indywidualiście.

Sprawdź stronę Profesjonalny Copywriter i skorzystaj z oferty

Walka

Storytelling ma na celu przedstawić walkę i wysiłek głównego bohatera ze światem. Całość kończy się oczywiście sukcesem głównego bohatera, a dopiero na końcu, kiedy emocje widza jeszcze nie ostygły, prezentuje się firmę czy dany produkt, oczywiście w zachowanej formie. Dzięki temu przekaz reklamowy jest o wiele lepiej zapamiętywany, a także sama firma czy produkt kojarzyć nam się będą z opowiedzianą przed chwilą historią.

Nie da się ukryć, że duże znaczenie ma również oprawa. Przy tworzeniu reklamy storytellingowej należy wyczuć granicę między kiczem i przesadną emocjonalnością, a poruszaniem widzów. Wszystkie sceny powinny być wspomagana odpowiednimi dźwiękami oraz muzyką pasującą do klimatu reklamy.

Sponsoring

Storytelling najczęściej wykorzystywany jest przy okazji sponsoringu i transmisji wydarzeń sportowych. Głównymi bohaterami są zazwyczaj osoby uprawiające sport, nie tyle powszechnie znane, co takie, z którymi może utożsamić się większość osób oglądających reklamę. Możemy zatem zauważyć na przykład dziewczynkę dojeżdżającą przez dwie godziny w trudnych warunkach na basen czy chłopca trenującego piłkę nożną bez odpowiedniego sprzętu.

Tego rodzaju przekazy reklamowe są bardzo chętnie oglądane, dlatego że poszukujemy silnych emocji. Nie da się więc ukryć, że tego rodzaju historie nie tylko wzruszają nas, ale mogą pozostawać z nami jeszcze przez dłuższy czas później. Warto w tym miejscu podkreślić, że storytelling wymaga jednak większych nakładów finansowych niż reklamy tradycyjne, a także powinien być emitowany przede wszystkim w mediach społecznościowych – ponieważ to właśnie tam odbiorcy poszukują silnych emocji.

Written by Redaktor

1 Comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *